פורסם על ידי: danielwinkler1 | 22/07/2011

מפת סלאר דה אויוני - דרום

היום הראשון
Uyuni- Colchani – Isla de Pescado -Chuvica

בשעה 11:00 יצאנו עם אלכס המדריך (24) חבורה של שישה ישראלים מהעיירה אויוני (Uyuni (+3656 צפונה לכיוון Colchani, שם יש שוק מזכרות עשויות מלח. משם המשכנו במישור המלח, צפ’-מע’ לכיוון מלון המלח המפורסם. הכניסה אליו לא עולה כסף, אבל קנינו בתור "דמי כניסה" משהו במזנון. במלון רואים במזדרון מיני פסלים עשויים מלח (אנשים, לאמה, שעון, כיסאות ושולחנות). יצאנו החוצה לעשות קצת תמונות מקוריות: ניצול השטח שהאופק בו זהה ומתמשך, כך נראה, עד "אינסוף".
משם המשכנו במישור ל- Isla de Pescado, או בשמו הרשמי: Isla Incahuasi. האי, צורתו בתצלום אוויר, כצורת דג והוא נמצא במרכז המישור הלבן, נראה כאילו הוא "צומח" ממנו. הסלאר דה אויוני באמת היה ימה עד לפני 40,000 שנים, בשמו Minchin (מינצ’ין) בדרום (בצפון הייתה ימת Balivian בליביאן – אגם טיטיקקה של היום). אי הדג הוא גבעה מכוסה קקטוסים בני מאות שנים! קצב הצמיחה השנתי מאוד איטי (מ’ אחד במאה שנים), ובכל זאת חלקם מגיעים עד 12מ’ (בן 1200 שנה, אותו פרט מת ב-2007). בנוסף ניתן להבחין במאובני אלמוגים: בשיא הגובה בפסגה, יש קשת (Arco de Coral) עם אלמוגים מאובנים.
הכניסה ל"אי" עולה 15בוליביאן. אחרי סיבוב של 40דק’, אכלנו ארוחת צהריים והמשכנו דרומה לכיוון Chuvica, הוסטל מלח בכפר קטן למרגלות הר. בדרך לשם, המשכנו בתמונות ה"גדול-קטן" המופרסמות..
מלון המלח, עשוי לבנים שחצבו מהסלאר וניתן להבחין בפסים חומים מידי כמה סנטימטרים – הרווח בין הפסים מייצג שינויים עונתיים- בעונה הגשומה השטפונות מציפים את הסלאר במים בעומק של חצי מטר! וכל האדמה מההרים סביב נשפכים אליה (חום). העובי של המלח מגיע במקומות מסויימים ל15-25 מ’. לאחר שינה טובה, קמנו לזריחה למחרת.

היום השני
Volcán Ollagüe – Laguna Cañapa – Arbol de Piedra – Laguna Colorada

קמנו ב5:10 כדי לצאת החוצה למישור ולראות את הזריחה 20 דקות אח"כ. בשש אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו שעה אח"כ. נסענו דרומה ועברנו למדבר שמדרום לסלאר, חלפנו על פני מחנה צבאי בוליביאני ColchaK (אני בטוח שדי באסה לשרת שם..), וכשעה אח"כ עצרנו בכפר San Juan. שעתיים נוספות הלאה משם עד להר הגעש Volcán Ollagüe +5866. בשטח יש סלעים אדומים מחוררים והנוף אל ההרים סביב מדהים (על גבול צ’ילה).

מהר הגעש המשכנו דרומה, מקביל לקו הגבול, ל Laguna Cañapa, לגונה יפה עם פלמינגו (הפעם בלי ריח גופרית חזק..). כמה צילומים הכרחיים של מיני פלמינגו ( בשמו המדעיPhoenicopterus chilensis/andinus/jamesi) והמשכנו הלאה משם כחצי שעה לLaguna Hedionda, בה אכלנו ארוחת צהריים (ריח גופרית "ביצים סרוחות" מהלגונה מופץ לכל הסביבה).

משם המשכנו דר’-מערבה ועצרנו בדרך לראות את "הר שבעת הצבעים" (Cerro Abra Amarilla), ועצרנו למנוחה וצילומים ב"פטרייה" המפורסמת: Arbol de Piedra-"סלע העץ" שנשחק בחלקו התחתון עקב החצץ ושחק

הסלעים שמכים בו ללא הרף בעת שמנשבות רוחות חזקות וגורמות לו לבלייה מואצת (בדומה לפטריה המפורסמת מפארק תמנע).מעניין היה לראות הרבה בולדרים מצוקיים שנשארו עומדים על תילם בסביבה חולית. בדרך, ראינו עדר ויקוניה Vicuña, שהיא כמו הלמה (מבטאים "ימה") אלא שהיא חיית בר בצבע חום-מדברי.
משם המשכנו דרומה עד ללגונה Laguna Colorada +4278, צבעה אדום ושפת הלגונה מלח, בדומה לשאר הלגונות. נאלצנו לשלם 30bol כניסה לשמורה ויצאנו מהג’יפ לצלם תמונות נוף ברוח חזקה שנשבה, ברחבי הלגונה הענקית ששטחה km260. מהלגונה נסענו עוד חצי שעה לחניון הלילה (לא החניון המרכזי בכניסה לשמורה), גובה 4315+.

היום השלישי
Fumadores – Salar de Chalviri – Laguna Verde – Railway Cemetery

קמנו ב-4 בבוקר ויצאנו אחרי חצי שעה, נסיעה של כשעה דרומה ל"גייזרים" – קבוצת "מעשנות" (fumadores) שפולטות עשן גופרית מסריח ומים בטמפ’ cº200 (אליהם כמובן לא כדאי להכנס..). משם עוד חצי שעה נסיעה ל-Salar de Chalviri – לגונה גדולה ובה חניון עם מעיין חם – בריכת אגירה מלבנית עם מים רדודים אך ממש חמים cº38. מהמעיינות החמים יצאנו לנסיעה ל2-3 שעות דר’-מערבה עד לנק’ הכי רחוקה בטיולנו: Laguna Verde שצבעה, איך לא, ירוק (4300+). המים רעילים ולכן כאן לא ראינו הפעם שום פלמינגו.
מהלגונה חזרנו על הציר הראשי צפ’-מז’ דרך San Cristobal, לעצירה לחילוץ עצמות ומשם עד לאיוני. רגע לפני איוני מגיעים לבית קברות לרכבות: רכבות פחם עתיקות שנשענות על הפסים ומעלות חלודה. 5דק’ אח"כ אנחנו כבר חזרה בעיירה איוני (16:30). 3 ימים של נופים..

גיאולוגיה:

מדבר המלח של אויוני הוא מישור המלח הגדול בעולם, הממוקם בדרום בוליביה (מחוז פוטוסי) במישור הרמה (altiplano) החסומה בין הרכס המזרחי (Cordillera Oriental) לרכס המערבי (Cordillera Occidental ) של הרי האנדים. ה"אלטיפלנו" הוא אגב המישור הגבוה הנרחב בעולם (מתמשך מאקוודור עד לארגנטינה-צ’ילה), שני רק למישור טיבט העולה עליו.
הרי האנדים הם תוצר ההתנגשות בין לוח נסקה האוקייני (הממוקם ממערב ללוח דר’-אמריקה ומורכב ברובו מבזלת) שנע מזרחה והתנגש בלוח דר’-אמריקה (לוח יבשתי שמורכב ברובו הגדול מגרניט), הופחת מתחתיו וגרם להרמת הרי האנדים. תהליך ההפחתה מוסבר באמצעות עקרון האיזוסטזיה: ציפה של מסות סלע בעלות צפיפות נמוכה (גרניט) על גבי סלעים בעלי צפיפות גבוהה יותר (בזלת). הרי האנדים הם למעשה רכס כפול: הרכס המזרחי, הפנימי יותר, עתיק יותר מבחינה טקטונית (רכס כפול נקרא גם שרשרת SAMFRAU, כי מוצאים אותו כיום בדרום-אמריקה,אפריקה,אוסטרליה SouthAMericaFRicAUstralia. תצפית נוספת שמאששת את תאוריית נדידת היבשות, שהיו מחוברת פעם ליבשת-על אחת בשם "פאנגיאה").
שטחו של מדבר המלח  10,582 ק"מ רבוע, והוא תוצר התייבשות של אגם מינצ’ין (Minchin) שהיה בשטח זה לפני 40,000 שנים, ממנו נשארו האגמים Poopó ו-Uru Uru וכן מדבריות המלח Coipasa ואיוני של היום. היות והסלאר הוא ימה סגורה בתנאי יובש קיצוני ללא ניקוז החוצה, ובשל תנאי אידוי-יתר, בדומה למה שקורה גם בים המלח שלנו, מגיעים ריכוז היונים המומסים לדרגת רווית-יתר ומתחיל לשקוע בו מלח (שמו בתור מינרל: הליט) NaCl, וגם  גבס CaSO42H2O.
מעריכים שניתן להפיק מהסלאר סה"כ כ10 מיליארד טונות של מלח: 25,000 טונות מופקים מהסלאר בכל שנה. כמו כן בסלאר יש עתודות של 5.5מילון טונות ליתיום (מחצית מהאספקה של העולם כולו) שערכו יעלה בשנים הקרובות, עם השימוש המואץ בסוללות ליתיום.
בתור מישור חלק ונרחב, משמש סלאר דה איוני בין השאר גם בתור אתר אידיאלי לכיול אמצעי חישה מרחוק וGPS. התנאים הקיצוניים של מדבר הסלאר וסביבותיו, בשל גובוהו והתנאים הקיצוניים יכול לשמש אותנו במחקר אודות כדורה"א בתחילת דרכו או אפילו לדמות את התנאים הקיצוניים השוררים בכוכבי לכת אחרים..

מלחת איוני: במרכז ה"ים הלבן" של המלח, צומח לו "אי" העונה לשם Isla de Pescado - "אי הדג"

Volcán Ollagüe

Laguna Cañapa פלמינגו במסדר כנפיים

בולדרים מצוקיים בסביבה חולית. צולם ליד "הפטריה".

Laguna Colorada

Salar de Chalviri - המעיינות החמים בבוקר היום השלישי

Laguna Verde

הכתבה פורסמה באתר 'גרינגו'.

יש לך משהו חכם להגיד? קדימה!